Перейти до основного вмісту

Історія України у фото і кіно: 3D-формат

У сучасному кінопрокаті важливою ознакою високоякісного технологічного кінофільму є наявність 3D-версії. Сьогоднішній 3D-формат не є по-справжньому тривимірним. Він складається із двох окремих зображень, для правого і для лівого ока. Залежно від того, як обладнаний кінотеатр, ці зображення демонструються за допомогою або кольорового анагліфу (тоді фільм треба переглядати в червоно-синіх окулярах), або різних методів поляризації (ще один тип окулярів), або інших методів.

Проте ця система не є новим винаходом. 50-ті роки ХХ-го сторіччя стали першою «золотою ерою» комерційного тривимірного кінематографу. Було випущено сотні стрічок. Тоді ці фільми називалися стереоскопічними.

Але такі кінострічки знімалися і раніше. 10 червня 1915 року, у Нью Йорку, відомий кінематографіст Едвін Портер продемонстрував кілька короткометражних стрічок у кольоровому анагліфі. Технологія не отримала широкого поширення, проте окремі ентузіасти намагалися й далі знімати ігрові й документальні фільми в стереоформаті.

Ще до того, у 1890-х роках, англійський фотограф та винахідник Вілліам Фріс-Грін створив апарат, який на один екран проектував два зображення, для кожного ока окремо. Дивитися на екран треба було через стереоскопічні окуляри, які використовували в той час для перегляду стереофотографій.

Перший стереоскоп було винайдено ще у 1838 році, до появи фотопроцесу. З появою фотографії, технологія активно розвивалася. Після схвального відгуку королеви Вікторії на Великій індустріальній виставці усіх націй у 1851-му році стереофотографії увійшли в моду. Тільки промисловими методами було швидко виготовлено більше 250 тисяч стереоскопів. Їх саморобне виготовлення вдома стало популярним хобі. Фотографи роз’їхалися по всьому світу, щоб створювати стереофотографії пейзажів, відомих людей, представників різноманітних культур.

Не оминула ця тенденція й Київ. Важко сказати, скільки 3D-фотографій України кінця ХІХ-го –  початку ХХ-го сторіччя існувало. Збереглося їх, на жаль, небагато. Найстаріші з тих, що можна побачити в широкому доступі, відносяться до 1886 року. (Усі нижче продемонстровані анагліфи та стереопари зведено командою фільму «Українська революція» з оригінальних стереознімків)

Це Залізничний міст у Києві:

 

Залізничний міст, 1886 рік (анагліф)

Залізничний міст, 1886 рік (стереопара)

Ось фонтан «Самсон»:

фонтан «Самсон», 1886 рік (анагліф)

фонтан «Самсон», 1886 рік (стереопара)

Так виглядав Братський монастир:

Братський монастир, 1886 рік (анагліф)

Братський монастир, 1886 рік (стереопара)

У бібліотеці конгресу США зберігається фото Хрещатика, приблизно 1898 року:

Хрещатик, 1898 рік (анагліф)

Хрещатик, 1898 (стереопара)

Існує фото молочниць Києва 1902 року:

молочниці, 1902 рік (анагліф)

 

молочниці, 1902 рік (стереопара)

Безперечно, було зроблено значно більше стереофотографій Києва. Наприклад, ці дві фотографії, які часто можна зустріти в книжках, є половинками зі стереопари:

 


половинки зі стерео-пари

Технологія виготовлення стереофотографій була складнішою за звичайні знімки, проте ненабагато. Знімалися й актуальні події: ось, наприклад, фотографія 1905 року, з театру бойових дій російсько-японської війни. Вона зроблена у Порт-Артурі невдовзі після його захоплення японцями, на задньому плані видно затоплені російські кораблі «Паллада» та «Побєда»:

Порт-Артур, 1905 рік (анагліф)


Порт-Артур, 1905 рік (стереопара)

Звісно, дуже хотілося б побачити і українські історичні події в 3D. На жаль, не вдалося знайти жодних стереозображень Перших визвольних змагань. Проте це не означає, що їх немає. Час від часу в різних архівах виринають унікальні фотографії та кінозйомки тієї доби. Ось, наприклад, кадри хроніки Криму, відзняті орієнтовно в 1918 році. Вони увійшли в обіг лише два роки тому, завдяки відкриттю архівів, пов’язаних з Першою світовою війною:

http://www.filmportal.de/video/bilder-von-der-halbinsel-krim?bt=europeanaapi

Щоб уявити, як могли виглядати події 1917-1921 років у 3D, я зі своєю знімальною командою переробив у цьому форматі деякі зі сцен нашого документального фільму «Українська революція за спогадами Всеволода Петріва».

Для реалістичного відтворення історичних подій знімальна група кінострічки збирала кінохроніку й фотографії того часу та вивчала, як відображали нашу історію тодішні кінематографісти й фотографи. Важливо було знайти візуальну форму, яка з одного боку, створила б атмосферу початку ХХ-го сторіччя, а з іншого, була б цікавою теперішньому глядачеві та технологічною для процесу виробництва фільму. Зокрема, під час роботи над нашим фільмом довелось відтворювати зовнішній вигляд старого Києва, інших локацій (залізничної станції Олевськ, білоруської залізничної станції Стовбці).

Ось як вони виглядають у 3D:






На жаль, це був лише експеримент, ми не мали змоги зробити тривимірним увесь фільм.

Проте хотілося, щоб в результаті праці залишився якийсь готовий продукт, що висвітлював би Перші визвольні змагання у 3D. Тож під час роботи над серією плакатів «Військові підрозділи доби Перших визвольних змагань» було вирішено останній, 12-й плакат «Козак 1-го Гуцульського полку морської піхоти» зробити у двох варіантах, звичайному та 3D:

 

Звичайна версія плакату «Козак 1-го Гуцульського полку морської піхоти»

Плакат «Козак 1-го Гуцульського полку морської піхоти», анагліф

Плакат «Козак 1-го Гуцульського полку морської піхоти», стереопара

Тривимірна версія плакату була представлена 14 травня  2015 року, на прем’єрі повної версії фільму «Українська революція за спогадами Всеволода Петріва», і використовується нами на різних публічних заходах. Наскільки нам відомо, це перший 3D-плакат, присвячений історії Перших визвольних змагань. Сподіваємось, що невдовзі з’являться ще плакати, фотографії, і навіть фільми про героїчні вчинки синів України. А історики віднайдуть в архівах стереофотографії цих подій, а може, навіть і стереокінозйомку.

А наразі ми ведемо роботу над першим українським історичним документальним фільмом у форматі 3D. Проект називається «Генерація волі» та буде складатися з кількох основних частин і декількох доповнень. Мета — висвітлити події Української революції через спогади їхніх безпосередніх учасників. Візуальною перлиною основних частин є кінохроніка подій 1917—1921 років, що зберігається у Центральному державному кінофотофоноархіві України ім. Г. С. Пшеничного і переведена нами у 3D.

Робота над її реставрацією та переведенням у 3D виявилась значно складніше ніж можна було уявити, але ми не зупиняємось. Ось перші результати:


 Матеріали по темі:

3D-фото Першої світової війни

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Генерація волі. Реконструкція образу молодого мічмана Якима Христича

  Неочікувані проблеми – річ звична при роботі над фільмом. Зіткнулася з нею і знімальна група першого короткометражного доповнення до проекту «Генерація волі» під робочою назвою «29 квітня». 

Книга про Боярку в нашій історії.

У вже далекому 2010 році, під час роботи над сценарієм до фільму «Українська революція», я читав спогади Всеволода Петріва. Часто ловлячи себе на думці, що не можу чітко уявити середовище, в якому відбуваються описані автором події. Мова йде не тільки про архітектуру та географію, якраз це можна було уявити завдяки збереженим світлинам та мапам. Те саме стосувалося костюмів і побуту. Але як думали ті чи інші особи? Чому вони робили саме те, що робили? У всього цього мала бути своя передісторія. Якої Петрів, звичайно, не знав, але яка була потрібна, щоб реалістичніше показати події. От, наприклад: в кінці другої серії «Української революції» є кадр, де залізничник встановлює український прапор на станції «Боярка». Хто був цей чоловік? Чому саме він? Як це відбувалось? Ми відповіли собі на ці питання, виходячи із загального контексту спогадів Петріва та розповідей наших консультантів про ту добу, про залізничників, про ситуацію в околицях Києва. Хоча, звісно, цікавіше було б знат...

Анімаційні світи Давида Черкаського

  1. Від памфлета до притчі В історію світового кіно 1960-ті роки увійшли як період піднесення, причому не лише ігрового авторського кінематографу, але й анімації. В Україні, зокрема, в цей час відбувається нове її народження після тривалої паузи (перший період – 1920-1930-ті роки): у 1959 році, постановою ради міністрів УРСР, при Київнаукфільмі відкривається цех художньої мультиплікації. Очолив його представник «першого покоління» українських аніматорів Іполит Лазарчук, до якого долучилися Ніна Василенко, Ірина Гурвич і творча молодь – Цезар Оршанський, Алла Грачова, Марк Драйцун та ін. [1] Серед них – і одна з найяскравіших постатей в історії вітчизняної (і не лише) анімації Давид Черкаський.