Перейти до основного вмісту

«Пульс»: біг з перешкодами до перемоги

 

Про проблему інклюзії останнім часом говорять все частіше – й закономірно, що рано чи пізно мав з’явитися відповідний фільм. І тим більше на часі стрічка, в якій би люди з особливими фізичними потребами виступали не жертвами, а переможцями.

Спортивна драма «Пульс» – повнометражний дебют Сергія Чеботаренка, що розповідає історію паралімпійської чемпіонки. Тема тим більш виграшна, що йдеться про жінку (сильна жінка, що долає всі перепони, – така собі «попелюшка ХХІ ст.»). А головне, що знято стрічку на основі реальних подій: її героїня Оксана Ботурчук – кількаразова призерка літніх Паралімпійських ігор, що вже дуже скоро боротиметься за спортивну честь України на іграх у Токіо. Про відповідність стрічки сучасним трендам свідчить хоча б успіх на  Flathead Lake International Cinemafest (FLIC), де відбулась її світова прем’єра і де «Пульс» виборов перемогу в номінаціях за найкращий фільм та найкращу режисуру.

Слід віддати належне авторам фільму: вони направду показали героїню, яку не треба жаліти: вона цього не потребує. І, разом із тим, достатньо «живу», щоб змусити в себе повірити (не те, щоб їй уже зовсім не бракувало якихось яскравих барв, щоб змусити полюбити себе за щось окрім сили волі й наполегливості… та, зрештою, якраз до такого типу героїв/героїнь вітчизняному глядачу не звикати). Втілила Оксану Ботурчук Наталія Бабенко, що їй, аби переконливо втілити професійну легкоатлетку, довелося пройти кількамісячну підготовку за програмою підготовки професійних спортсменів.

За всіх сильних сторін теми й трактування образу, сама розробка дещо слабша. Відчувається, що сценарист і режисер не шукали складних шляхів і за всієї оригінальності матеріалу (хай у своїй царині випадок Ботурчук досить типовий – широкий глядач мало про це знає); подекуди складається враження, що фільм змонтований переважно із серії кліше. Йдеться не про загальну схему, характерну для жанру: перші успіхи – катастрофа – відчай – боротьба – перемога, куди в міру потреби вкраплюються епізоди кохання й дрібніших поразок. Схематичні більшість персонажів: батьки, що спершу не розуміють доньку, а потім розуміють, перше кохання-розчарування; підлі суперниці, що не зупиняються перед жодною капостю… Друге, «справжнє» кохання героїні Сергій (Сергій Лузановський), здається, не має ніякого життя поза кадром: ми бачимо його лише біля Оксани, зайнятого її справами. Дещо живішими вийшли характери сестри Олени (Вікторія Левченко) і тренерки Ірини (Лілія Ребрик). Характер першої персонажки трансформується по ходу дії, вона розкривається з нової сторони, і за цим цікаво стежити; шкода лише, що показана вона теж вузько функціонально: її лінія обривається і, зробивши свою справу, вона, як мавр, просто зникає з історії. Тренерка Ірина вийшла досить переконливою, її образ неоднозначний: з одного боку, вона добросовісно виконує свою роботу, з іншого – не хоче брати на себе зайвої відповідальності, а її ставлення до підопічних визначається, здається, переважно їхніми успіхами; а втім, якраз це «людське, дуже людське» в персонажці і робить її живою та зрозумілою. 


Образ тренера Сорочана, який сам по собі важко назвати складним чи самобутнім, оживлений грою Станіслава Боклана; те саме можна сказати про його помічника Дмитра (Роман Ясіновський).

Дещо страждає і темпоритм фільму, від чого низка сцен, особливо на початку, видаються затягнутими: от, здається, тільки почалась жвава дія – а фільм вже лаштується до завершення… хоча, слід зазначити, на в’ялість ходу дії страждає чимало українських стрічок.

Дещо покращує ситуацію операторська робота Юрія Короля: траплялося навіть, що його вибудувані композиції кадру, перетягуючи на себе увагу глядача, дещо маскували сповільнену дію. Гарним фільмовим ходом є відзняті коптером міські пейзажі з пташиного польоту: вони стають свого роду лейтмотивом, ніби відзначаючи етапи становлення героїні: приблизно те саме можна сказати про образи стадіонів – від провінційного стадіону в рідному місті героїні до величезного, залюдненого стадіону в Пекіні. Що ж, зрештою, йдеться про свого роду міську казку, хоч би й на основі реальних подій. Інший ключовий пейзаж – Дніпро та його набережні, знову ж таки, від набережної Оксаниної малої батьківщини до київських набережних і пляжів. Про символіку річки, тим більше, Дніпра, можна писати безкінечно – це і життєвий плин, і та ж воля до руху, і, зрештою, Україна (Дніпро ж!). А відносно біографії героїні – рідна ріка, що виявляється поруч все життя.


В цілому, за всіх недоліків – повторимося, типових для українського кіно – «Пульс», без сумніву, фільм потрібний. І справа не лише в темі інклюзії. Він привертає увагу, по-перше, до світу спорту – причому не таких залюблених кінематографістами його видів, як футбол чи бокс. По-друге, не просто до світу спорту, а до того його сектору, що лишається найбільш загадковим для широкого глядача, – професійного спорту людей з обмеженими можливостями. Як влучно було зазначено на прем’єрі фільму, такі твори (як і інформаційне поле довкола нього, включаючи рецензії J ) формує свідомість суспільства, привчає бачити в таких людях не людей з фізичними вадами, а повноцінних громадян – подекуди ще й визначних, як-от Оксана Ботурчук.

І по-третє – те, чим стрічка зачіпає кожного глядача. Не буде великою помилкою сказати, що сучасна масова культура обертається навколо мотиву «герой у кожному». Слабка людина, що стає переможцем і змінює світ навколо, присутня чи не у всіх жанрах від супергеройського кіно до ромкому. Якщо подивитися на «Пульс» у такому ключі – в ньому відкривається ще один вимір, метафоричний. Фізична вразливість героїні (котру не можна назвати ні «слабкою», ні «звичайною») стає її особистою слабкістю, з котрою вона бореться, аби зрештою дістати перемогу. Цьому й вчиться у неї глядач: не давати своєму слабкому місцю стати на заваді внутрішньому чемпіону.




Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Генерація волі. Реконструкція образу молодого мічмана Якима Христича

  Неочікувані проблеми – річ звична при роботі над фільмом. Зіткнулася з нею і знімальна група першого короткометражного доповнення до проекту «Генерація волі» під робочою назвою «29 квітня». 

Історія України у фото і кіно: 3D-формат

У сучасному кінопрокаті важливою ознакою високоякісного технологічного кінофільму є наявність 3D-версії. Сьогоднішній 3D-формат не є по-справжньому тривимірним. Він складається із двох окремих зображень, для правого і для лівого ока. Залежно від того, як обладнаний кінотеатр, ці зображення демонструються за допомогою або кольорового анагліфу (тоді фільм треба переглядати в червоно-синіх окулярах), або різних методів поляризації (ще один тип окулярів), або інших методів.

«Совість» Володимира Денисенка: нестандартний радянський фільм про «Велику Вітчизняну війну»

  Володимир Денисенко, учень Олександра Довженка, постать напрочуд цікава. У 1949 р. його, одного з найкращих студентів Київського інституту театрального мистецтва ім. І. Карпенка-Карого, було заарештовано нібито за зв'язок з молодіжною антирадянською націоналістичною організацією і за «антирадянські націоналістичні вірші». Вироком було заслання, з якого юнак повернувся лише за чотири роки, після смерті Сталіна. Згодом він домігся повної реабілітації, закриття справи за відсутністю доказів, проте тавро колишнього політв’язня, «буржуазного націоналіста» так і лишилося: як «неблагонадійний», Денисенко лишався під наглядом КДБ, був невиїзним (наприклад, коли його фільм «Роман і Франческа» відправляли на Венеційський кінофестиваль, самого постановника зняли буквально з трапа літака).                 Володимир Денисенко. Джерело:  http://www.ukrkino.com.ua/about/spilkanews/?id=4035 Війна була важливою для Володимира Денисенка темою. І не ди...