Є
книги для певного настрою. Є – для певного часу доби. Сьогодні мова піде про книги
«нічні».
«Книга
вигаданих неістот» Євгена Ліра й Кшисі Федорович, «Пісні тіней і порожнечі» поетів
українських двадцятих, зібрані тим самим Євгеном Ліром, вийшли у «Домі Химер» –
молодому видавництві, що спеціалізується на «темній» літературі. «Темними» у
найкращому сенсі слова є й ці книги.
«Книга вигаданих неістот», означена як «спекулятивна енциклопедія», – путівник Краєм Снів, довідник з онейронавтики, бестіарій не-істот, що причаїлися в глибинах несвідомого, компендіум зі снознавства і сновидства…. Якщо простіше – фантазійний (не плутати з фентезійним!) нон-фікшн, який розповідає про місця та персонажів світу снів. В якому переплавилися культурологія, психоаналіз, міфологія, література та авторська уява. В якому ви можете впізнати якісь зі своїх снів… чи ж образи якого прийдуть до вас у снах нових. Чимало посприяти тут можуть образи візуальні – себто малюнки Нати Фріден, яку сміливо можна назвати третьою співавторкою проекту.
І,
нарешті, – та вельми важливо – це просто хороший літературний текст. Досить
вдало замаскований під наук-поп, що не заважає отримувати від нього «просто»
читацьку насолоду.
«Пісні
тіней і порожнечі» є ще одним доказом того, що «Помпеї» «наших двадцятих» ще розкопувати
й розкопувати. Мабуть, «готична» поезія – не те, з чим асоціюються Богдан-Ігор
Антонич, Михайль Семенко чи Олена Теліга, а проте їхній спадок значно
розмаїтіший, ніж може подуматися широкому загалу. Тут – не лише революція,
голод, сніг і смерть, а й алхімія, подвійне самогубство закоханих, давні храми,
зрештою, kosmos.
Виписані, повторюся, рядом потужних майстрів української літератури першої
половини короткого й страшного, «залізного» ХХ століття. Залізо можна почути і
в їхніх рядках, хоча багато більше тут «архітектури мрії» замків, мурів, храмів.
Моря-океану. І, природно, ночі – в кого жорстокої, в кого гіркої, а в кого й п’янкої.
Людина, що не любить книжок без передмови й приміток (яко аз грішна), оцінить
вступне слово та короткі нариси про авторів (тексти Євгена Ліра), досить короткі,
щоб не знудитися, і досить ємні, щоб зрозуміти, про що мова. Є тут і портрети
поетів, також роботи Нати Фріден.
І,
нарешті, трохи про самі книги. Не про вміст, а про саме тіло книги. Так, «тілесність» книги звучить як певний оксюморон…
хоча тим, хто любить книгу паперову (або, як казав один знайомий, «аналогову»),
не треба пояснювати важливість книжкового запаху, текстури і фактури обкладинки
та навіть сторінки. Не кажучи вже про оформлення.
Обидві
книжки своїм зовнішнім виглядом завдячують Владу Сорду – так, він не лише поет
і видавець, а й талановитий книжковий дизайнер. Кожне видання є окремим
маленьким універсумом. «Книга…» – гра темно-зеленого із золотом на обкладинці,
середина ж, окрім графіки Нати Фріден, може похвалитися стильними шрифтами,
буквицями, орнаментами рамками заголовків – без зайвини, що також важливо. Папір
приємний для ока і дотику – так, щоб читач почувався «у ній» затишно і з тим
більшою легкістю пірнув у текст.
«Пісні…»
одягнуті в обкладинку «інфернальних» червоно-чорних тонів, з Офіоном, що
обвиває світове яйце. Вона ніби одразу промовляє, що тіні тут породжують полум’я,
а порожнеча вагітна новим світом. Відчуття «космосу» – світу думки, культури
абощо – лишає й оформлення сторінок. У передмові згадано, що лягло в їхню
основу, а проте кожне зображення потребує довгого розглядання, навіть
дешифрування… без обіцянки, що у підсумку все в ньому вдасться зчитати. Десь так,
як у самих літературних текстах. Білі літери на темному тлі не для кожного будуть
зручними – проте і ця книга не з тих, що їх «ковтають». Прочитати вірш,
обдумати його, подивитися зображення, наповнити його своїми сенсами – це повільне
читання, повільне занурення до української культурної «Атлантиди». І ще – тут немає
сторінок. Не дуже зручно в для орієнтації читача… але, власне, читач і мусить
почуватися тут дезорієнтованим. Нарешті, на глянцевому папері дуже любить
танцювати світло від лампи/свічки/каміна/тощо. Нагадуючи, що читаєте ви
спокійної, задумливої ночі.
Бо де ж серед метушливого дня викроїти годинку для вдумливого читання?
Огляд на інше видання «Дому Химер» – «Безодню» Влада Сорда – за посиланням:
https://kinovisia.blogspot.com/2021/04/blog-post_10.html
Коментарі
Дописати коментар